Vil du se mine billeder fra ferien skal du trykke på en af serierne

Sommerferien Frankrig 2014

hamborg-murs
murs - bedoin

Endelig blev det fredag den 13. juni
og vores 4 ugers ferie i Frankrig kan starte.
Vi havde allerede engang i januar bestilt togbilletter til os og pandabilen fra Hamborg til Narbonne i Frankrig.

Det var gik fint med at komme op og af sted kl. 6, ingen problemer med sejlturen og de 350km i pandabilen til Hamborg.

Men, men, men der skal åbenbart lægges forhindringer i vejen på vores Frankrigsture!
På stationen i Hamborg fik vi besked på, at jernbanerne i Frankrig var strejkeramt, så vores tog kørte ikke til Narbonne, men i stedet kunne vi komme med til Lörrac ved den Schweiziske grænse!

Det betød at vi måtte lægge hele vores rute om og finde nye veje og campingpladser!

morgenkaffe
Vores første kop formiddags te, kaffe og kager
biltoget
Pandabilen fik plads på 1. etage i biltoget.

brandbilerne

Brandbilerne på torvet


Lørdag den 14. juni
Næste morgen blev vi vækket kl ½7,

og vi var kun kommet halvvejs!

Vi kom af toget, fik cyklerne på stativet og så var det ud på landevejen. "Motorvejene" var slået fra på vores ”Nanna” (GPS'en), så vi fik virkelig set meget af det franske land, de små og ofte meget smukke byer, specielt i starten oppe i Alsace. Vejene har snoede sig gennem landskaberne, det er gik op og ned af bakker det meste af dagen.

Den første by, vi pejlede mod, var Dole, som vi kender lidt til fra vores 2-måneders Frankrigs tur i 2003.

dole
Vi nåede Dole ved frokosttid og fik en skøn salat. Vi måtte lige ned mod kanalen i byen og gense de skønne motiver, vi har både på billeder og i hukommelsen.
Vi blev ikke skuffede, der er så smukt!

rohne

Rohne bugter sig gennem Frankrig


Søndag den 15. juni.

Fra søndag morgen var det Rhône der kaldte. Vi kørte rigtig mange kilometer langs floden. Nanna ta’r ind i mellem styret og bestemmer, hvilken vej vi skal køre, og på et tidspunkt tog hun et ordentligt sving op i bakkerne, så Kirsten fik virkelig øvet sine evner i bjergkørsel.
Men hun var ikke helt tilfreds med den vej Nanna førte os, men Flemming forsvarede Nana, og vi fulgte hendes rute. Og det var nok noget af det smukkeste vi endnu har kørt i, så Nanna blev tilgivet!

kirkegaarden 250px

Kirkegården med udsigt over byen

Mandag den 16. juni.
Vi fik en god "campingsøvn"
selv om Flemming sidst på natten frøs, tæppet var gledet af, så det var kun lagnet der dækkede, og det er for lidt.


Og så kom vi ud og cykle.
Vi skal jo træne bakker, inden vi skal op på Mont Ventoux, og det fik vi rigeligt af denne mandag formiddag. Planen var at køre en runde, men vi havde ikke rigtig fået fat i, hvor vi præcis var på de små veje! Vi var på vej op af en bakke, men det var mere en vandresti end en cykel sti. Og til sidst var stenene så mange, at vi måtte trække cyklerne, så vendte vi om og kørte samme vej tilbage.

Når der er vand er Drome en stor bred flod, men lige nu er er den kun en lidt forstørret Mølleå, der snor sig ud mod den store Rhone.

lavendlerne

Den første lavendelmark vi mødte

drome
Drome var næsten uden vand

Tirsdag den 17. juli

Vi har jo altid "sværmet" lidt omkring 50 kilometer,
som vores ynglings distance, så det har i mange år været det daglige mål for vores cykelture – og vi er faktisk ret gode til at planlægge ruter, så de ligger lige der omkring.
For at nå de 50 km. måtte vi køre helt ned til den lille by Sauzet, og det var godt vi gjorde det, for nu mødte vi den første lavendelmark på den her ferie, og ved vandløbene hørte vi 2 gange ”den sydlige nattergal”.


Onsdag den 18. juli.

Det regner fra morgenstunden, så dagens cykletur må vente.
I stedet kører vi en tur i pandabilen.
Det blev en superflot bjergtur, hvor den lille pandabil igen måtte bevise, at den osse er en bjergged – nu uden den tunge bagage.
Nana førte os af bitte små snoede veje op til Mirmande. Vi kunne se, at den var noget helt specielt – den lå klistret op af bakken.
Vi parkerede og gik en tur rundt i den meget smukke gamle by, hvor en masse kunstneriske mennesker havde slået sig ned, pottemagere, malere o. lign.

mirmande
Torsdag den 19. juli

Det har regnet og tordnet i går aftes og meget af natten,
og vandet fra træernes blade har dryppet ned på teltet hele natten, så det blev en langvarig affære at pakke teltet sammen, men ved ½11 tiden kom vi af sted.
Det var en utrolig smuk tur fra Grane til Murs og solen har skinnet hele dagen.
Vi kom ind i Provence og vinlandet, men ikke mindst lavendelmarkerne stod og duftede og struttede lokkende til bierne, som sværmede i blomsterne.
Og vi så Mt. Ventoux for første gang på ferien.

mt ventoux
okker

Fredag den 20. juli

"Vi har fundet en lille runde"
til flere af de små byer i området, som alle ligger klistret op af bakketoppene.
Den første by vi kører til er Roussillon, hvor vi jo var i går, men ikke kunne li’ campingen. Byen er til gengæld glorværdig, og som noget ekstra lå alle de røde bakker, som et fantastisk sceneri og ventede på os.
Det var helt vildt!
Vi kunne komme helt ned til de røde klippevægge og blev lidt kloge på, hvorfor alt i byen var rødt og okkerfarvet.

lavendler
vanesque

Lørdag den 21. juli

Dagen starter rigtig, rigtig skønt,
nu kører det, og det gjorde det hele dagen.
Vi har haft den smukkeste cykeltur og fået masser af bakketræning. Vi startede op af bakkerne fra Murs for at komme op på col de Murs – og det kørte bare for os, det var sådan en fed oplevelse.
Og ned igen af de smukkeste nedkørsler vi har haft, fortsatte de gode takter! Hu, hej hvor det gik gennem Gorges de Venasque. Vi fik taget rigtig mange flotte billeder på vejen, som vi glæder os til at se.

gordes

Søndag den 22.juli 2014

Søndags cykleturen blev lidt længere end beregnet!
Vi endte med at køre 51 kilometer i stedet for de 25, og ikke mindre end 860 højde-meter – så benene nærmer sig måske alligevel bjergformen.
Efter 25-30 kilometer var der et udsigtspunkt – og sikke et panorama! Mont Ventoux tårnede sig op med Gorges de la Nesque i forgrunden med en fuldstændig lodret klippe, der indrammede billedet i venstre side – helt vildt flot.
Mont Ventoux drager os begge, så vi håber vi klarer at køre op til toppen.

gorges de la
Mandag den 23 juli 2014

Køredag i Pandabilen fra Murs til Bedoin.

Tirsdag den 24 juli 2014

Turens første slappe af dag – endelig!

Onsdag den 25. juni 2014

Det holdt op med at regne,
men de sorte skyer står truende hele vejen rundt om bakkerne og bjergene, der omgiver dalen, vi er nede i.
Flemming foreslår en biltur, men Kirsten synes vi er på cykeltur, og vi har jo regntøj med!! Så det ender med, at vi finder en rute på små 30 kilometer neden for Mt. Ventoux, og kommer ud på dagens cykeltur.
Vi får osse sagt på kontoret, at vi bliver her et par dage mere – og så håber vi at fredag bli’r dagen, hvor vi skal op på det skaldede bjerg.
Vi er begge to enige om, at der skal være ”fuldt blus” på det hvide bjerg, før vi kører derop -

 

vi vil opleve Mt. Ventoux i solskinsvejr,
så vi kan se ned over hele dalen.
Fra S.-Auzon opdager vi, at vi faktisk kører på den samme vej, som vi kørte af for 14 år siden, da vi boede i Sault og var oppe på bjerget.
Fra Flassan og videre mod Mazan gik det stille og roligt ned af, nok over de næste 20 km., så det var ikke den mest opslidende vej, vi havde fundet. I Mazan fik vi en superlækker frokost og ny energi, og vi tilbagelagde lige yderligere 15-17 kilometer gennem Malaucene og hjem til Bedoin.

 

hamborg-murs
murs - bedoin

Torsdag den 26. juni 2014

Pandabilen kører os op på toppen af Mt. Ventoux.
Vi udfordrede os selv denne dag, vi skulle lige prøve at køre op af et par af de stigninger der var på bjerget!
Det gik ikke så godt og følelsen af, at bjerget var blevet højere og bakkerne stejlere, fik os til at indse, at det ville blive for hårdt for os!
Vi kørte retur til campingpladsen og efter frokosten pakkede lidt varmt tøj, og satte kursen mod toppen af mt. Ventoux.

 

Vi tog turen venstre om bjerget, den som vi havde planlagt at cykle. Det var en oplevelse at køre op ad bjerget i det fineste, klareste sommer-solskinsvejr. Og det glædede os da, at der var lavet cykelsti hele vejen op til toppen.
Det var nogle fantastiske og storslåede udsigter, der mødte os.
Dengang vi kørte op på bjerget, for 14 år siden, endte vi oppe i skyen, og vi så aldrig noget af det eventyrland, der lå under os. Vi så heller ikke hvor vanvittigt et terræn vi var kørt igennem! Det så vi nu, og vi blev enige om, at det var OK at droppe cykelturen op til toppen af Mt. Ventoux. Det var en drøm, men vi må leve på minderne, vi har gjort det!
mt ventoux

Fredag den 27. juni

Det blev ikke den fredag, vi havde sat os op til gennem de sidste dage, til gengæld blev det nok feriens smukkeste cykeltur.
Det er faktisk et ret godt sted vi bor m.h.t. cykelruter og udfordringer. De første kilometer til Malaucene har vi nu kørt 4 x, så den vej er vi blevet helt ”dus” med. I Malaucene fandt vi den officielle cykel/turist/vinrute, den havde mange navne! Det var en ufattelig smuk vej, selvfølgelig op og ned, men med de skønneste udsigter, og næsten hele tiden kunne vi se ”det skaldede bjerg” bag os og les Dentelles foran og ved siden af os. På vej op i bakkerne så vi en rigtig, rigtig stor ørn sejle op med vinden, og Flemming mente nok, det måtte være kongeørnen. Kirsten, der bestyrer kikkerten var ikke enig, men vi kunne heller ikke stadfæste, hvilken en ørn det så var – vi studerede ellers vores fuglebog flittigt!

Lørdag den 28. juni

Kirsten startede campingens vaskemaskine kl. lidt over 8.
Nu skulle vi have rent sengetøj, underbukser og håndklæder.
Vejret var lidt overskyet, men da tøjet hang på snoren kørte vi ud af Bedoin mod Flassan. Så langt havde vi været før – men denne gang drejede op skoven fra Flassan af den gamle landevej mod Sault. Den steg støt 5% hele vejen til col’et, sådan, som en rigtig ”Napoleons vej” skal og på toppen var vi 904 meter o.h.

orange

Søndag den 29. juni

Det var søndag og derfor gratis at parkere i Orange, som ellers har betalingsparkering i hele byen. Vi fandt hurtigt det antikke teater, som vi var inde og se. Det er et af de største og mest velbevarede i Europa – og bliver nu brugt til opera, koncerter, teater m.m.

port

Mandag den 30. juni

Tiltrængt slappedag i Valon Pont d’Arch.
Vi fik en supersøvn i den gode seng på hotellet, bløde, hvide frotte håndklæder til badet og god morgenmad. Det var et rimelig ydmygt hotel – men helt i orden.
Inden vi kørte ud for at finde campingplads, gik vi en lille tur i den smukke gamle by, med tændt kamera. Vi gik næsten den samme tur i går ved solnedgangstid, men havde ikke kameraet med, og der så vi jo et utal af gyder, murede buer, sjove døre osv., der lige skulle fotograferes, og det blev de!

vallon

Hotellet i Vallon Pont D'Arch

Tirsdag den 1. juli

Vi har igen-igen været ude og få en på opleveren.

Vi besøge ”Grotte de la Madeleine, som vi osse var nede i på turen for 14 år siden. Vi kunne begge huske, det var en stor oplevelse, og det var det igen.
Vi er vist lidt draget – osse af grotter - og det er da fantastisk, at de har stået der i 5.000.000 år, og først nu er de opdaget, og vi kan komme ned og se dem. Flemming fotograferede, så han gang på gang blev sidste mand i gruppen, bare der nu er nogle rigtig gode billeder. Det er der!

grotte Da vi kom ud fra grotten, var der et blomsterarrangement, og sommerfuglene drønede rundt mellem lavendlerne, og rigtig mange af dem var – Sommerfuglen - sydeuropæisk svalehale! Så kan det nok være, der kom gang i knipseriet!
svalehale

Onsdag den 2. Juli.

Vi havde udtænkt en runde, som passede til vores nye ”ynglings distance”, som er rykket fra 50km./dag til 40-45 km./ dag. Og det blev en fin fin tur igen. Det var en grøn tur, vi kørte gennem en af de kommunale foretter (skove) stort set på hele den første del af turen, og bakkerne gik som sædvanlig op og ned! Men vi ved af erfaring, at fortjenesten for knokleriet altid kommer – der er jo stort set li ‘så langt ned af bakkerne som op, når vi nu skal ende der, hvor vi startede. Og ganske rigtigt, der kom nogen skønne ned-af-bakke ture, hvor man bare kunne lade cyklen køre uden at rive i bremserne.

Torsdag den 3. juli

Afgang mod Anduze.

Fredag den 4. juli

La Bambusserie.

porten

Lørdag den 5. juli

Cykeltur i Cevennerne.

Fra den første kilometer havde vi den gode fornemmelse, at denne tur bli’r alle tiders! Og det har været en overskøn cykeltur i Cevennerne. Det blev osse godt vejr med masser af sol, men aldrig så hot, at det var ulideligt.
Udsigterne vi har haft på nethinden har været ubeskrivelige. Det ene øjeblik var det lodrette vægge, der rejste sig på den ene side af vejen, det næste var et kig ned i dalen, med de små gårde klistret op af bjergsiderne. Der var osse steder, hvor man kunne se de bløde Cevenner bjerge langt ude i horisonten. Så var der broerne, mange af dem fra ”hine tider”, men de fleste var ny istandsatte fordi den oprindelige vej var blevet opgraderet. Og brobygger traditionerne var blevet håndhævet, så man blev glad, hver gang vi kørte over en af dem. Der var da osse små stykker vej, der gik lige ud, men det var ikke mange kilometer på dagens tur.

bro

Søndag den 6. juli

Tur med Train á Vapeur de Cevennes – veterantoget.

Det var en rigtig fin togtur i et meget moderat tempo, så alle kunne nå at se og ta’ billeder hele vejen. Vi kunne i starten genkende noget af den tur vi havde cyklet i går, men så fulgte toget Gardon floden hele vejen til St. Jean. Vi kørte gennem det fantastiske landskab, men det kunne ikke måle sig med, hvad vi havde set på gårsdagens cykeltur.

veterantoget
Mandag den 7. juli

Vi var kørt af den gamle landevej til Nimes,
og trods regnen kunne vi godt se, at her måtte være pænt i sol og sommervejr. Tilbage til campingpladsen satte vi Nana til at finde vejen efter campingpladsens koordinater, og vi troede så, at vi velsagtens skulle køre den samme vej tilbage - men nej, Nana havde fundet en anden vej, og det var fint, så fik vi set lidt mere og andet.
Og tak for det, for bl. a. kom vi forbi en solsikkemark, hvor blomsterne stod
”i den rigtige retning” for fotografen, så Flemming stoppede og sprang ned af markvejen og ud i solsikkemarken, og fik de flotteste billeder
solsikke arenaen nimes

Tirsdag den 8. juli

Pandakøretur fra Anduce til
Marseillan Plage

Torsdag den 10. juli. 

Cykeltur på tangen til Sète.

Vi har 4 overnatninger - og badedage inden vi skal nå toget fra Narbonne.
Desværre er vejret ikke, som vi havde forestillet os det! Det nærmest stormer, sandet flyver om ørerne på os, teltpløkkene river sig løs hele tiden (de står jo bare i sand!), og som det sidste er der flere skyer på himlen end sol, så det blev ikke badedag i dag.
I stedet har vi cyklet ud af den 20 km. lange tange til Sète og tilbage igen. Cykelstien løb oppe på klitten, og vi fulgte den lækre badestrand til den ene side og store feriebebyggelser og vinmarker ude i sandet på den anden side. Det blæste, og vi havde sidevind både den ene og den anden vej. Det var tydeligt, at det ikke kun var os, der ikke kunne holde ud at ligge i sandstormen på stranden, der var næsten ingen ude og bade. Der må ellers være utroligt lækkert, når det bare er rigtig sommer!

klitten


Onsdag den 9. juli

Strålende sol fra morgenstunden, vi var klar til morgenmad lidt over 8 – men det blæser voldsomt.

Der var ikke specielt varmt, for der blæste en kraftig vind fra nord/vest, og der kom osse skyer flyvende forbi i gevaldig fart.
Vi var i vandet – d.v.s. Flemming skulle tisse og lige ha’ ”flyvesandet” skyllet af, så det blev en hurtig tur ud i vandet til det nåede maven, så tisse og et enkelt dyp -”det kolde gys”. Det var nok til Flemming!
Vandet er meget friskt og ikke varmere end på den Sjællandske nordkyst en god sommerdag.
Man skal bare lige under – så er det superlækkert – siger Kirsten!

Fredag den 11. juli

Sidste feriedag i teltet.
Sol fra morgenstunden – kun hvide uldtotter på himlen ind i mellem. Det stormer nok værre end i forgårs, så da vi kom ned på stranden, var vores solcreme-indsmurte kroppe klistret til med sand på et øjeblik! Vi flyttede lidt rundt for at se om det føg mindre andre steder? Det gjorde det ikke, men vi fandt da lidt læ bag ved det blå sommerhus med havfruerne.

Flemming ville ikke i det kolde vand – 19° - så han måtte lide mest.
Kirsten fik dyppet sig en enkelt gang i det noget oprørte hav.
Der var fralandsvind – så man skal lige tænke sig om inden man går ud.
Hvis der havde været pålandsvind, ville der have været tårnhøje bølger.
Vi klarede nogle timer på stranden inden en sen frokost.
Flemming var i bad i evigheder – måtte vaske både sig selv og håret 3 gange inden sandet kom ud af alle sprækkerne.
Nu sidder vi og nyder en kold øl i skyggen fra vores opslåede teltdør. Det sidste frokostmad er spist – og i aften går vi ned i ”turisthelvedet” og spiser aftensmad.

Lørdag den 12. juli.

Det er så dagen, hvor vi skal pakke sammen og køre til toget i Narbonne.

Osse i nat har det rusket i teltet, men pludselig ved 3-4 tiden blev der helt stille, og man kunne høre andre lyde i natten. Biler uden for campingen, raslen i poppelløvet, en air con, der startede og slukkede igen, og sågar en lille hornugle i det fjerne. Kirsten lå meget vågen!

Nana blev sat til den hurtigste rute til Narbonne, og hun valgte den mest oplagte røde D-vej. Men ca. 15 km. fra Narbonne, sad vi fuldstændig fast i en endeløs bilkø, det var som om at alle partout skulle den samme vej mod den spanske grænse.
Vi havde lidt over en time til mødetiden i Narbonne, men vi sneglede os af sted.

Vi begyndte begge at svede nervøst! Heldigvis var Kirsten overnavigatør på turen og fulgte med på ”det rigtige kort”. Hun ”overroulede” Nana og insisterede på, at vi skulle vende Pandabilen og køre tilbage til den lille by vi kom forbi for lidt siden, og hvor der var en mindre vej gennem Capestang og derefter til Narbonne.

Det var en lille omvej på 4-5 km., men så gik det nærmest direkte til mødestedet for os, der skulle med DB’s autozug, og vi kunne slappe af, for her var der ingen trafikprop.
Alt virkede lige så uorganiseret her som ved pålæsningen i Hamborg. I hvert fald var pandabilen først ombord kl. 14.30 i stedet for ca. 13.30, som der stod på billetten.
Vi blev efterfølgende kørt til banegården, hvor vi endelig kunne få en frokostsandwich og en øl, og da var klokken blevet 15.
Vi hoppede ombord på toget og kom af sted en ½ time forsinket.

ferien slut
Søndag den 13. juli

Vi holdt næsten forrest, det var bare nogle motorcykler og et par små sportsvogne, der lige skulle af, så var det pandabilens tur.
Jeg var jo lidt betænkelig under losningen i Narbonne, kunne Pandabilen nu osse stå på nederste dæk? Det kunne den, men der var bare 2 cm. fra cyklernes styr til loftet på togvognen.
Da jeg skulle køre fra toget ville de tage cyklerne af, fordi de var usikre på, om jeg nu kunne komme af uden skrammer, men jeg viste dem, at man kunne lægge cykelstativet ned, og så var der ingen problemer.

pandabilen

 

hamborg-murs
murs - bedoin